پایگاه شهید ذبیحی روستای چمازکلا

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
شنبه, ۴ بهمن ۱۳۹۳، ۰۲:۰۲ ب.ظ

درباره روستا

روستای چماز کلا ازنظر تقسیمات سیاسی – اداری در استان مازندران شهرستان نور بخش چمستان دهستان ناتل رستاق واقع شده است . از نظر موقعیت روستا در ارتفاع 124 متر از سطح دریا آبهای آزاد قرار گرفته است . به لحاظ موقعیت جغرافیایی روستا از سمت شمال به ایزد شهر از جنوب وشرق به اراضی و روستای مغانده ، از غرب به روستای سیاهکلا محدود می شود . روستا در اراضی جلگه ای واقع شده است . فاصله روستا تا نور از راه جنگلی نورحدود 14 کیلومتر و از راه چمستان حدود 32 کیلومتر وتامرکز دهستان (چمستان) 7 کیلومتر می باشد .

از نظر پیشینه  تاریخی در خصوص تقسیمات سیاسی، در گذشته مرز بندی تقسیمات از نقطه نظرهای فرهنگی ، معشیتی وجغرافیایی کاملا منطبق با محدوده واقعی وسیاسی آن نمی بود وبه مرور در سال های اخیر مرزبندی سیاسی ، اداری شهرستان نور ، بخش ، دهستان و روستاها بر اساس روابط حاکم تا حدودی به شکل واقعی انطباق یافت . روستای چماز کلا ازنظر تقسیمات در گذشته در محدوده شهرستان نور ، بخش چمستان دهستان ناتل رستاق قرار داشته و در سالهای اخیر نیز بر اساس آخرین تقسیمات تغییری نداشته است .

پیشینه تاریخی : در زمینه پیشینه تاریخی منطقه باید گفت سابقه تاریخی روستا متاثر از سابقه تاریخی استان مازندران ومنطقه است .

 در مورد وجه تسمیه کنونی روستا که چگونه چماز کلا نام گرفت گفته می شود ٍ کلا ٍ یعنی آبادی ، محله و چماز در زبان محلی به معنای سرخس می باشد .چون روستا در واقع محل رویش چماز (سرخس ) بوده به همین علت این روستا چماز کلا نام گرفت . روستا حدود 200سال پیش شکل گرفت و وسعت آن         کیلومتر مربع می باشد ودر اراضی جلگه ای ، معتدل و مرطوب قرار دارد . زبان مردم این روستا فارسی ومازندرانی می باشد . مردمان روستای چماز کلا  هم مانند سایر هم استانی های خود ارادتی خاص به حضرت رضا(ع) دارند وهرسال بعد از برداشت محصول حداقل یکباربرای پابوسی  آن امام رئوف به مشهد مقدس شرفیاب می شوند .

   

 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۱۱/۰۴
پایگاه شهید ذبیحی چمازکلا

نظرات (۱)

۲۸ دی ۹۵ ، ۱۶:۳۴ یه بچه محل
لطفا عکس روستای زیبای مارو هم بزارین تا همه بدونن ما تو چه بهشتی زندگی میکنیم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی